Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Василь Гнатюк начальник Надвірнянської ДПІ: «Наше завдання – побудувати партнерські та прозорі стосунки з платниками податків»

опубліковано 29 грудня 2023 о 12:40

Воєнний стан в Україні вплинув на адміністрування податків та  роботу з платниками щодо збирання платежів до державного та місцевих бюджетів. Як в таких умовах працює Надвірнянська Державна податкова інспекція та за рахунок чого наповнюється бюджет, журналісту газети «Життя Прикарпаття» розповів начальник Надвірнянської ДПІ  Гнатюк Василь Петрович.

-         Василю Петровичу,  2023 рік наблизився до завершення. Окресліть, як працювали податківці Надвірнянщини ?

Наше завдання – побудувати партнерські та прозорі стосунки з платниками податків. За 11 місяців 2023 року працівники Надвірнянської ДПІ надали 6910 послуг, із них 103 в електронній формі. Найчастіше до ДПІ звертались за такими послугами як: видача картки платника податків, внесення до паспорта громадянина України (у формі книжечки) даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб платників податків - 5061 (73,2%); видача відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми, джерела виплачених доходів та утриманих податків 1183 (17,1%); надання витягів з реєстру платників єдиного податку -271 (3,9%); реєстрація розрахункових книжок -138 (2%);  реєстрація книг обліку розрахункових операцій -119 (1,7%).

Також Надвірнянською ДПІ було надано послуги у сфері видачі довідок про сплату податкових зобов'язань платником податку-резидентом, який виїжджає за кордон на постійне місце проживання, та про відсутність податкових зобов’язань - 69; про реєстрацію реєстратора розрахункових операцій -24;

про підтвердження статусу податкового резидента України - 13; про надання витягу з Реєстру неприбуткових установ та організацій - 13, а також видано довідки про доходи - 8.

-         Час цифрових технологій змушує вдосконалювати та перебудовувати свою роботу навіть контролюючим органам. Чи пропонує податкова служба сучасні рішення тим, хто наповнює бюджет?

Так, Технологічний прогрес, модернізація та темпи життя вимагають і нових підходів в роботі державних установ, і податкова служба, звісно ж, не виняток. Спілкування в режимі онлайн з платниками сьогодні це не новина, а звичне явище. Адже це, насамперед, зручно для самого платника – оскільки це економія часу, відсутність прив’язки до локації та навіть економія грошей, оскільки не потрібно витрачатися на бланки. Реалії, в яких ми живемо, я маю на увазі і нещодавню епідемію ковід і повномасштабну війну, яку розпочав агресор, показали, що дистанційний спосіб спілкування, це насамперед і безпека. Платники можуть отримати всю необхідну інформацію, довідки, консультації, а також подати звітність до податкових органів без особистого візиту до служби.

Почну з того, що вже навіть сама реєстрація суб’єкта підприємницької діяльності може здійснюватися онлайн через застосунок Дія. Для цього необхідно авторизуватись в особистому кабінеті, знайти послугу Автоматична реєстрація ФОП, далі заповнити онлайн-форму на отримання послуги та завантажити необхідні документи. Повідомлення про відкриття ФОП з’явиться в ЄДР протягом 2 робочих днів. Це забезпечує максимальну ефективність та відсутність зайвої бюрократії. Також корисним для платників є електронний сервіс InfoTAX, який надає платникам податків можливість через месенджери Telegram та Viber отримувати інформацію про стан розрахунків з бюджетом, результати обробки документів, строки подання звітності та сплати податків тощо. Сервіс актуальний для громадян та платників незалежно від обраної системи оподаткування чи їх організаційно-правової форми.

-         Часто  Надвірнянські платники податків  користуються додаткам «Моя податкова» та електронним кабінетом, розкажіть докладніше про ці сервіси?

Після реєстрації бізнесу виконувати податкові обов’язки можна також онлайн за допомогою таких сервісів як Електронний кабінет та Моя податкова. Хочу наголосити, що цими сервісами можуть користуватися і звичайні громадяни. Почну з останнього сервісу: Моя податкова. Це зовсім новий мобільний застосунок, який уже зарекомендував себе як доволі простий і зручний додаток. Він підтримує операційні системи Android чи iOS, а завантажити його можна з Play market чи App Store. За його допомогою платники можуть швидко отримати необхідну інформацію, подавати заяви та декларації, і сплачувати податки. До прикладу, даний сервіс є доволі корисним для громадян-платників майнових податків. Як відомо щороку громадянам податковою службою надсилаються податкові повідомлення-рішення на сплату майнових податків звичайною поштою, проте тепер такі повідомлення вони можуть переглянути мобільному застосунку «Моя податкова» або ж в Електронному кабінеті. До речі, через застосунок Моя податкова можна також сформувати довідку про отримані доходи, особливо це зручно для державних службовців, які повинні декларувати свої доходи. Також за допомогою даного сервісу ви можете знайти: фіскальний чек, марку акцизного податку, переглянути дані реєстру платників ПДВ, страхувальників, єдиного податку. Окрім того, подати Податкову декларацію про майновий стан і доходи, в тому числі з метою отримання податкової знижки, переглянути інформацію про стан розрахунків з бюджетом,  сплатити податки, подати заяву на зміну облікових даних. Не втрачає своєї популярності серед платників податків і старий добрий електронний кабінет платника. Даний сервіс добре знайомий як бізнесу так і громадянам. Нагадаю, Електронний кабінет складається з відкритої (загальнодоступної інформації) та приватної частини (особистого кабінету). Користуватись послугами відкритої частини електронного кабiнету можна без ідентифікації особи, тобто без електронного підпису. Тут ви можете легко переглядати та друкувати бланки податкової звітності, отримувати інформацію про терміни сплати податків та подання звітності (податковий календар), а також знаходити контакти та адреси центрів обслуговування платників. Також доступні реєстри з інформацією, такою як індивідуальні податкові консультації, пошук фіскального чека чи марок акцизного податку.

Приватна частина електронного кабiнету передбачає можливість: листування з органами ДПС та надсилати їм  електронні документи, подавати податкову звітність та декларації про майновий стан і доходи, включаючи на отримання податкової знижки за навчання, отримувати довідки про відсутність заборгованості, формувати запит на отримання ідентифікаційного коду, реєструвати програмні РРО, надсилати запити чи заяви для отримання необхідних даних. 

В електронному кабінеті платник має можливість переглядати інформацію про себе, яка міститься в інформаційних базах ДПС, наприклад: облікові дані, інформація про наявні об’єкти оподаткування, суми нарахованих та сплачених податків, в т.ч. про нарахування майнових податків, таких як податок на нерухомість чи земельний податок.

-         У суспільстві у свій час дуже активно обговорювалось питання  про застосування касових апаратів при готівкових розрахунках з покупцями. Яка ситуація у цій сфері обліку доходів і сплаті податків?

У контексті відповіді на ваше запитання, окремо хочу нагадати бізнесу про обов’язковість застосування касових апаратів при готівкових розрахунках з покупцями. Для зменшення фінансового навантаження на підприємця, податкова служба пропонує ще один цифровий інструмент: це програмний реєстратор розрахункових операцій, який є аналогом класичного касового апарату. Тому на заміну традиційного касового апарату, на придбання якого потрібно від 8 тис. грн. та витрат на його обслуговування до 300 грн в місяць, ДПС розроблено безкоштовне програмне забезпечення для фіскалізації готівкових операцій. ПРРО можна зареєструвати онлайн, використовувати на різних девайсах та в підсумку повністю позбавитися від паперових звітів і чеків. ПРРО дозволяє створювати електронні чеки у вигляді QR-коду, рівноцінні звичайним. Їх можна відправляти у месенджер чи на електронну пошту клієнта.  Якщо зв’язок з сервером втрачений, немає світла чи інтернету, то ПРРО має запас у дві тисячі фіскальних номерів. Програма сама призначає номери та, після відновлення зв’язку, відправляє відомості на сервер. 

-         Розкажіть будь ласка новий сервіс чат-бот «StopViolationBot» створений  в ДПС на базі месенджера Telegram ?

 На цьому  відносно новому чат-боті «StopViolationBot» створеному в ДПС на базі месенджера Telegram. Наші громадяни мають можливість у будь-який час доби, 24/7, повідомляти податкову службу про відомі факти порушень законодавства, зокрема, щодо: незастосування РРО/ПРРО, невидачу чеків; відмову у розрахунку банківською карткою;  торгівлю без ліцензій, порушення порядку реалізації підакцизної продукції;  завищення цін на продовольчі товари, лікарські засоби; неоформлення трудових відносин з найманими працівниками та інші порушення. 

-         Які нововведення щодо ведення бізнесу набули чинності у 2023 році, а ще які зміни плануються впровадити у наступному 2024 році ?

Відповідаючи на ваше запитання  зупинюсь на основних нововведеннях, які надули чинності в цьому році.  Основною темою обговорення у 2023 році став Закон України від 30.06.2023 року №3219, який вступив у дію з 1 серпня 2023, який скасував більшість податкових пільг, які уряд надав українському бізнесу для його підтримки на початку повномасштабного вторгнення рф. Тож уже з 1 серпня практично всі суб’єкти господарювання перейшли на довоєнну систему оподаткування. Отже, з 1 серпня скасовано спеціальний режим оподаткування за ставкою 2 відсотки, тобто платники податків автоматично повернулися на попередні системи оподаткування. Також для платників спрощенців відновився обов’язок сплати єдиного податку. Нагадаю, що з початку війни і до 1 серпня поточного року його сплата відбувалася на добровільній основі.

Також Законом №3219 відновлено застосування штрафних санкцій до торгівців за невидачу або видачу з порушеннями фіскального чеку. Дана норма стосується усіх суб’єктів господарювання, які здійснюють готівкові розрахунки, окрім 1 групи спрощенців. Зауважу, що уряд врахував побажання бізнесу та дозволив використання спрощеної форми чеку для ФОП єдиного податку І, ІІ та ІІІ за ставкою 5% та які не торгують підакцизними товарами, технічно складними побутовими товарами, лікарськими засобами, виробами медичного призначення чи ювелірними виробами. 

Щодо 2024 року, то нагадаю, що з 1 січня  постановою уряду від 29.07.2022 року № 894 торговці (окрім ФОП першої групи спрощеної системи оподаткування), які провадять свою діяльність у населених пунктах з чисельністю населення від 5 тисяч людей,  повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків шляхом встановлення POS-терміналів. Вже з 2025 року, це правило буде актуальним і для суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у населених пунктах з чисельністю до 5 тисяч осіб.

-          І на завершення нашої розмови, розкажіть про Вашу депутатську роботу у Надвірнянській міській раді та зокрема про Вашу діяльність у виборчому окрузі ?

Живемо у дуже не простий час. Маємо багато викликів на які треба реагувати та приймати рішення.  За час дії воєнного стану депутати Надвірнянської міської ради основну увагу приділяли допомозі ЗСУ. За кожної можливості ми реагували на запити військових. Регулярно приймали на сесіях Надвірнянської міської ради рішення про виділення коштів з міського бюджету для придбання нашим військовим всього необхідного відповідно до їх запитів.  Варто зазначити, що Надвірнянська міська рада за рівнем допомоги для ЗСУ займає цільне місце серед територіальних громад Івано-Франківської області. 

Щодо вашого запитання про мою депутатську роботу в окрузі. Наш Краснянський старостинський округ, який входить до Надвірнянської територіальної громади представляють три депутати : Нагорняк Б. Я., Микитин А.В., Гнатюк В.П. Якщо підсумувати роботу депутатського корпусу Надвірнянської міської ради то основна увага в роботі всіх депутатів  була сконцентрована на питаннях допомоги ЗСУ, ВПО, а також належному функціонуванню установ, закладів та комунальних підприємств, які є у підпорядкуванні Надвірнянської міської ради та забезпечують життєдіяльність територіальної громади. Стосовно Краснянського старостинського округу, то у 2023 році було виділено кошти для відновлення дороги до хутору Лаз, який знаходиться на відстані п’яти кілометрів від центру старостинського округу села Красна. На даній ділянці було зроблено водовідведення та відновлено дорожнє покриття піщано-гравійною сумішшю. Маючи відремонтовану дорогу та завдяки стриянню Надвірнянського міського голови Зіновія Андрійовича для належного забезпечення навчального процесу було виділено нам шкільний автобус, який тепер довозить дітей  з хутору Лаз до Краснянського ліцею. Також   упорядкували символічну могилу, відремонтували спортивний майданчик зі штучним покриттям, працюємо над питанням щодо належного освітлення вулиць.  Але на заваді усіх наших планів стоїть війна. Тепер для нас  в пріоритеті є  допомога нашим воїнам на передовій. 

-         З якими словами Ви хочете  звернутись до мешканців Надвірнянської територіальної громади та жителів Краснянського старостинського округу з нагоди Різдвяно-новорічних свят.

Шановні жителі  Надвірнянської територіальної громади, мої дорогі мешканці  Краснянського старостинського округу, платники податків та колеги податківці!

Підходить до завершення історичний, доленосний для України рік Мужності та Нескореності. Рік непохитної боротьби за щасливе майбутнє наше і світу.  Нажаль ці  Різдвяно-новорічні ми зустрічатимимо  по-різному, адже нас розділяють війна і кордони: хтось втратив оселю, хтось - найрідніших... Тому найголовніше бажання цьогоріч у всіх одне - перемога і мир в Україні!

Щиро вітаю усіх з Різдвом Христовим. Нехай у кожному серці Ісус народиться відчуттям дива і великою вірою у перемогу добра над злом. Нехай же 2024-й рік буде переможним у всіх сенсах: для нашої України - над ворогом, для всіх людей - над тими стражданнями, які принесли окупанти на нашу землю.

З Різдвом Христовим! З Новим роком!                                                                

Слава Збройним Силам України!  Слава Україні!

Дякую за інтерв’ю.

Розмову вів Всеволод КИСІЛЕВСЬКИЙ