Сьогодні, 21 жовтня 2021 року, заступник начальника Головного управління ДПС в Івано-Франківській області Наталія Зікрата під час сеансу телефонного зв’язку «гаряча лінія» відповідала на запитання суб’єктів господарювання, які цікавились роботою системи моніторингу податкових ризиків під час реєстрації податкових накладних, підставами відмови в реєстрації податкових накладних в ЄРПН та діями платників у разі зупинення податкових накладних
Надаємо найактуальніші питання, з якими звертались платники.
Питання: Які дії платника, якщо реєстрацію податкової накладної зупинено?
Відповідь: Підтвердженням зупинення реєстрації податкових накладних, є квитанція №1, яка надходить протягом операційного дня в електронній формі одночасно і продавцю, і покупцю із зазначенням критеріїв ризикованості.
Якщо ж реєстрацію податкової накладної в ЄРПН зупинено з причин ризиковості здійснення операцій, то платнику необхідно подати «Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено» та додати до нього копії всіх первинних документів, які підтверджують реальність здійснення операцій, а також «Таблицю даних платника податку» за встановленою формою додатком 5 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригувань в ЄРПН.
За результатами розгляду пояснень, копій документів та Таблиці даних платника податку Комісією регіонального рівня протягом п’яти робочих днів після її отримання приймається Рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику.
Якщо ж реєстрацію податкової накладної в ЄРПН зупинено з причин ризиковості платника податку, то першочергово необхідно надати «Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності критеріям ризиковості» разом з документами на розгляд комісії ДПС регіонального рівня на виключення з переліку ризикових.
Інформацію та копії документів, подані платником ПДВ, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення, яке надсилається платнику в день прийняття, та доступне для перегляду в приватній частині електронного кабінету.
Наступним кроком для платника буде подання «Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено». Дії платника будуть аналогічними як і при подачі пакету документів до «Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності критеріям ризиковості», а також слід додати «Таблицю даних платника податку» за встановленою формою.
Питання: В якій формі необхідно подавати документи для підтвердження дійсності проведеної господарської операції і протягом якого часу?
Відповідь: Для підтвердження реальності господарської операції, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено платник має право надати лише в електронній формі письмові пояснення та копії документів до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов’язання, відображеного у податковій накладній. платник подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв’язку через сервіс «Електронний кабінет платника» або єдине вікно подання електронної звітності.
Оскільки формат подання Повідомлення обмежується кількістю символів, то в ньому варто відразу зазначати, що до Повідомлення долучають сканкопії детальних пояснень операції та додатків на відповідній кількості аркушів.
Питання: Чому призупиняють реєстрацію податкових накладних за реальними господарськими операціями?
Відповідь: Критерії ризиковості господарської операції визначає автоматизована система, яка не завжди може враховувати особливості виробничої діяльності конкретних підприємств. Для прикладу, дуже часто призупиняється реєстрація податкових накладних в ЄРПН підприємствам, які надають послуги. Оскільки в них в структурі придбання товари, а в структурі постачання – послуги, тобто спрацьовує так званий ризик «пересорту» або підміна товарних позицій.